Over mij

De zon buiten brengt me in gedachten terug bij mijn stage 21 jaar geleden. Naar vrijscholen in Alexandra en Soweto, de townships van Johannesburg. Ik was er in de winter om te ervaren hoe vrijschool onderwijs eruit ziet als alles anders is: de verhalen van mensen, de diep rode aarde, het Zuiderkruis aan de hemel, Kerst in de zomer en in een omgeving met veel geweld ook armoede in het leven van alledag.

 

Juist door enorme verschillen kon ik zien dat de leerkrachten die ik in hun klassen bezocht en met ik werkte een gelijke intentie hadden; liefde om de jonge mens te helpen zich te verbinding met de wereld. Zich aan de wereld te ontwikkelen. Een intentie die ik herkende van de scholen waar ik stage liep in Nederland en die ik later bezocht in o.a Sint Petersburg en New-York.

 

Aan het steeds weer vorm geven van die intentie draag ik nog altijd met veel passie bij. Niet alleen als moeder maar ook als leerkracht, lerarenopleider, onderzoeker of filmmaker. En nu als ondernemer met Mooite.

 

Kan ik jou, met mijn ervaringen, helpen om een volgende stap te zetten in je professionele ontwikkeling? Zin om te groeien in pedagogische vindingrijkheid? Volg een van de drie trajecten of trakteer jezelf op een jaar lang Mooite!

 

Merel Boon
Vijfhuizerdijk 103
2141 BD Vijfhuizen
+31 6 41 32 45 47
merel@mooite.nl

Mooite in veranderingsprocessen

Mooite in veranderingsprocessen

“Ik was 16 en werkte in de emmer fabriek net buiten ons dorp. In die fabriek waren lange rijen machines en als je dienst begon, nam je daarin plaats. Het werk bestond eruit dat ik rechts van mij een mal had waar een bewegende arm vloeibaar rood plastic omheen goot, ik hoorde dan phhhsssst…klik…na de klik duwde ik de mal terug naar achter en haalde de rode emmer er af. Deze plaatste ik voor mij, draaide hem rond als korte check. Pakte vervolgens links uit een bak een hengsel en bevestigde die aan de rode emmer. Deze plaatste ik op een band, hoorde dan weer phhhsssst…klik, duwde de mal terug naar achter en haalde de volgende rode emmer eraf. Zo werkte ik achter elkaar door. Na een tijd haalde ik een emmer van de mal af, draaide die rond en dacht dat er iets mis was. Niet zeker genoeg of ik het goed had gezien, werkte ik door. Na 20 emmers zag ik duidelijk iets veranderen en na 60 emmers wist ik dat er langzaam geel in het rood aan het komen was. Na 100 emmers was de serie rood/geel gevlamd en na weer 300 emmers waren ze geel.
Boven mij was namelijk een verdieping waar men na een hele serie rode emmers besloot dat er ook een gele serie moest komen. Dus in plaats van rode plastic korreltjes werden er gele plastic korreltjes in de machines gedaan zonder dat ze dat met beneden communiceerden.
Zo werkt het met veranderingen, we kunnen niet ineens van de ene fase naar de andere, daar is altijd een tussenperiode waarin de rode emmers niet meer rood zijn maar ook nog niet geel.
En na de gele emmers komt er natuurlijk een groene serie:-)”

Marcel de Leuw begint met deze anekdote zijn voordracht op het podium in de grote zaal in het Goetheanum in Dornach. Voor mij een prachtig beeld van verander processen. Rudolf Steiner beschrijft hoe we in deze tijd een overgang maken van de ‘verstands-gemoeds-ziel-tijd’ naar de ‘bewustzijn-ziel-tijd’. Wat is het verschil? In mijn woorden: de eerste gaat over dat dingen logisch zijn en dat ze goed voelen. Binnen een onderwijs systeem is het logisch dat we vanuit vakken denken én dat voelt goed dus dat doen we zo. Of binnen een systeem is het logisch dat we iemand aanstellen die de baas is en leiding neemt én dat vinden we ook fijn dus hebben we een piramidaal georganiseerde onderwijs omgeving. Voor mij staan de gele korreltjes voor dit nieuwe bewustzijn waar ze ‘boven’ zakken vol van naar beneden laten regenen. In de komende tijd zullen we zien dat steeds meer mensen vanuit dit nieuw bewustzijn initiatieven gaan nemen. We zien dat al in de energie sector, in de financiële wereld, de landbouw en ook in het onderwijsveld. Individuen die elkaar vinden in een gezamenlijk zoeken naar nieuwe vormen van samenwerken en samenleven. Vanuit een nieuw bewustzijn beelden kunnen vormen en in ons handelen verantwoordelijkheid nemen. Daarin zit precies de pedagogische opdracht van het vrijeschool onderwijs!

No Comments

Post a Comment