Over mij

De zon buiten brengt me in gedachten terug bij mijn stage 21 jaar geleden. Naar vrijscholen in Alexandra en Soweto, de townships van Johannesburg. Ik was er in de winter om te ervaren hoe vrijschool onderwijs eruit ziet als alles anders is: de verhalen van mensen, de diep rode aarde, het Zuiderkruis aan de hemel, Kerst in de zomer en in een omgeving met veel geweld ook armoede in het leven van alledag.

 

Juist door enorme verschillen kon ik zien dat de leerkrachten die ik in hun klassen bezocht en met ik werkte een gelijke intentie hadden; liefde om de jonge mens te helpen zich te verbinding met de wereld. Zich aan de wereld te ontwikkelen. Een intentie die ik herkende van de scholen waar ik stage liep in Nederland en die ik later bezocht in o.a Sint Petersburg en New-York.

 

Aan het steeds weer vorm geven van die intentie draag ik nog altijd met veel passie bij. Niet alleen als moeder maar ook als leerkracht, lerarenopleider, onderzoeker of filmmaker. En nu als ondernemer met Mooite.

 

Kan ik jou, met mijn ervaringen, helpen om een volgende stap te zetten in je professionele ontwikkeling? Zin om te groeien in pedagogische vindingrijkheid? Volg een van de drie trajecten of trakteer jezelf op een jaar lang Mooite!

 

Merel Boon
Vijfhuizerdijk 103
2141 BD Vijfhuizen
+31 6 41 32 45 47
merel@mooite.nl

Mooite in moedigheid.

Mooite in moedigheid.

Mooite in moedigheid.“Je rijdt in een ayGO sufferd!”, foeter ik hardop naar de bestuurder in de witte Toyota voor mij die keurig stopt voor het, net op oranje gesprongen, stoplicht. Naast me schiet zoonlief van vijftien in de lach. Ik zie er de lol niet van in en blijf geërgerd voor me uitkijken. Waarop ik een aai over mijn bol krijg met de woorden: ‘take it easy!’ Ik kijk hem aan en zie pretlichtjes in zijn ogen. Ik geef me over en schiet ook in de lach. Hij zet de muziek nog wat harder en samen zingen we luidkeels mee. Ik voel de chaos in mijn hoofd afnemen en mijn frustratie langzaam oplossen. Het brengt me weer in het moment waar ik ben: samen met zoonlief in de auto, zingend onderweg naar zijn hockeytraining.


Nadat ik hem heb afgezet, kijk ik terug. Ik heb uren achter mijn computer ‘gewerkt’ maar al mijn inspanning heeft feitelijk tot niets geleid. Ik wilde betekenisvolle Mooite-content schrijven maar niks leek goed genoeg. Er ontstond een maalstroom van kritiek op mijn woorden. Mijn hoofd sloeg piekerend op hol, mijn hart sloot zich vanuit oude overtuigingen dat de content toch niet goed genoeg ging worden en vanuit angst kwam er werkelijk niets uit mijn handen.
Niet zo gek dus dat al die uren me, behalve oplopende frustratie, weinig opgeleverd hebben. In gedachten bied ik de Aygo bestuurder mijn excuses aan.

Vindingrijkheid is aanwezig zijn, beschikbaar voor het universum, de kosmos. Je bereidheid om een proces in te gaan waarvan de uitkomst open is. Moediger worden in processen waarvan het resultaat onzeker is. Vertrouwen op overvloed zodat je in je scheppingsproces liefdevol en royaal kunt ontvangen. Is dat niet precies waar pedagogisch handelen over gaat?

No Comments

Post a Comment