Over mij

De zon buiten brengt me in gedachten terug bij mijn stage 21 jaar geleden. Naar vrijscholen in Alexandra en Soweto, de townships van Johannesburg. Ik was er in de winter om te ervaren hoe vrijschool onderwijs eruit ziet als alles anders is: de verhalen van mensen, de diep rode aarde, het Zuiderkruis aan de hemel, Kerst in de zomer en in een omgeving met veel geweld ook armoede in het leven van alledag.

 

Juist door enorme verschillen kon ik zien dat de leerkrachten die ik in hun klassen bezocht en met ik werkte een gelijke intentie hadden; liefde om de jonge mens te helpen zich te verbinding met de wereld. Zich aan de wereld te ontwikkelen. Een intentie die ik herkende van de scholen waar ik stage liep in Nederland en die ik later bezocht in o.a Sint Petersburg en New-York.

 

Aan het steeds weer vorm geven van die intentie draag ik nog altijd met veel passie bij. Niet alleen als moeder maar ook als leerkracht, lerarenopleider, onderzoeker of filmmaker. En nu als ondernemer met Mooite.

 

Kan ik jou, met mijn ervaringen, helpen om een volgende stap te zetten in je professionele ontwikkeling? Zin om te groeien in pedagogische vindingrijkheid? Volg een van de drie trajecten of trakteer jezelf op een jaar lang Mooite!

 

Merel Boon
Vijfhuizerdijk 103
2141 BD Vijfhuizen
+31 6 41 32 45 47
merel@mooite.nl

Mooite in denken.

Mooite in denken.

Mijn piekerende gedachten nemen mij vaak mee in hun maalstroom. Met een stuwende kracht rijgen ze de ene gedachte aan de andere. Niet logisch lijkt daarin ineens logisch. Ze zijn associatief, willekeurig en leveren eigenlijk altijd een versterking van mijn angst op. 
Om dit patroon te doorbreken, ben ik daarnaast een andere stroom gaan verzorgen. Daarin vorm ik gedachten in plaats van dat ze mij vormen. Ben ik actief in plaats van passief en word ik gevoed in plaats van gevuld.

Ik doe dat als volgt: 
1. Ik lees een stuk inhoud met al mijn aandacht. Liefst inhoud over niet zichtbare werkelijkheden zodat mijn associatieve denken er niet zo makkelijk mee aan de haal kan gaan. Ik denk de gedachten van de schrijver of schrijfster mee. 
2. Ik probeer met het boek dicht deze inhoud zo nauwkeurig mogelijk na te denken. Met welke gedachte begon de inhoud? Welke volgde daarna? Etc. 
3. Dan verbind ik de inhoud aan een eigen gevoel, gebeurtenis of gedachte. Dat doe ik soms ook tekenend in vorm en/of kleur. En daarna begin ik weer bij 1. met het volgende stukje in volle aandacht te lezen.

En weet je wat ik ontdekte? Een gedachte die goed gedacht wordt, werkt positief door in je hele systeem! 

Hoe stuur jij jouw gedachtenstroom? 

No Comments

Post a Comment