Over mij

De zon buiten brengt me in gedachten terug bij mijn stage 21 jaar geleden. Naar vrijscholen in Alexandra en Soweto, de townships van Johannesburg. Ik was er in de winter om te ervaren hoe vrijschool onderwijs eruit ziet als alles anders is: de verhalen van mensen, de diep rode aarde, het Zuiderkruis aan de hemel, Kerst in de zomer en in een omgeving met veel geweld ook armoede in het leven van alledag.

 

Juist door enorme verschillen kon ik zien dat de leerkrachten die ik in hun klassen bezocht en met ik werkte een gelijke intentie hadden; liefde om de jonge mens te helpen zich te verbinding met de wereld. Zich aan de wereld te ontwikkelen. Een intentie die ik herkende van de scholen waar ik stage liep in Nederland en die ik later bezocht in o.a Sint Petersburg en New-York.

 

Aan het steeds weer vorm geven van die intentie draag ik nog altijd met veel passie bij. Niet alleen als moeder maar ook als leerkracht, lerarenopleider, onderzoeker of filmmaker. En nu als ondernemer met Mooite.

 

Kan ik jou, met mijn ervaringen, helpen om een volgende stap te zetten in je professionele ontwikkeling? Zin om te groeien in pedagogische vindingrijkheid? Volg een van de drie trajecten of trakteer jezelf op een jaar lang Mooite!

 

Merel Boon
Vijfhuizerdijk 103
2141 BD Vijfhuizen
+31 6 41 32 45 47
merel@mooite.nl

Mooite in ‘coddiwomple’.

Mooite in ‘coddiwomple’.

Gisteren stuurde mijn lief een foto vanuit zijn leercirkel van een spreker voor een reusachtig scherm met daarop het woord ‘coddiwomple’. Hij weet dat ik van woorden houd en stuurde er een smiley bij. Coddiwomple… wat een heerlijk woord! Ik had geen idee wat de betekenis was maar moest direct grinniken, het woord geeft me een vrolijk gevoel. Mijn verbeeldingskracht ging er direct mee aan de haal; coddiwomple klinkt als een sprookjesfiguur of als de hoofdpersoon uit een boek van Roald Dahl.

Coddiwomple popte als popcorn de verdere dag op; tijdens de strandwandeling, onder de douche, in de auto en zelfs bij het lezen van mijn boek. ‘Coddiwomple’ liet me niet meer los. Ik werd er vanmorgen lachend mee wakker en besloot er vandaag eens in te duiken. Daarmee werd het woord nog fascinerender want ik vond geen vertaling.

Ik vond wel een omschrijving: ‘to travel in a purposeful manner towards an as-yet-unknow destination’. Ik vond vrijwel geen variaties op deze omschrijving. Ook vond ik geen aanwijzingen wat de gebruikelijke context is om dit woord te gebruiken.

Dat geeft dus alle ruimte om coddiwomple te verbinden aan pedagogische vindingrijkheid. Daarbij dacht ik direct aan ‘The beautiful risk of education’, van Gert Biesta. De pedagogische kunst vanuit de Algemene Menskunde van Rudolf Steiner. De weg van vindingrijkheid vanuit het perspectief van emergentie zoals Sam Crowel die beschrijft. Wat ze gemeen hebben is de dat ze allemaal het ‘niet weten’ een grote rol toe dichten in de uitkomst van onderwijs-pedagogisch handelen. Terwijl aan de handeling zelf een weten vooraf gaat die richting en bedoeling heeft. Dat kost moeite maar is ook mooi, echte Mooite processen dus en dat lijkt me heel coddiwomple!

No Comments

Post a Comment