Over mij

De zon buiten brengt me in gedachten terug bij mijn stage 21 jaar geleden. Naar vrijscholen in Alexandra en Soweto, de townships van Johannesburg. Ik was er in de winter om te ervaren hoe vrijschool onderwijs eruit ziet als alles anders is: de verhalen van mensen, de diep rode aarde, het Zuiderkruis aan de hemel, Kerst in de zomer en in een omgeving met veel geweld ook armoede in het leven van alledag.

 

Juist door enorme verschillen kon ik zien dat de leerkrachten die ik in hun klassen bezocht en met ik werkte een gelijke intentie hadden; liefde om de jonge mens te helpen zich te verbinding met de wereld. Zich aan de wereld te ontwikkelen. Een intentie die ik herkende van de scholen waar ik stage liep in Nederland en die ik later bezocht in o.a Sint Petersburg en New-York.

 

Aan het steeds weer vorm geven van die intentie draag ik nog altijd met veel passie bij. Niet alleen als moeder maar ook als leerkracht, lerarenopleider, onderzoeker of filmmaker. En nu als ondernemer met Mooite.

 

Kan ik jou, met mijn ervaringen, helpen om een volgende stap te zetten in je professionele ontwikkeling? Zin om te groeien in pedagogische vindingrijkheid? Volg een van de drie trajecten of trakteer jezelf op een jaar lang Mooite!

 

Merel Boon
Vijfhuizerdijk 103
2141 BD Vijfhuizen
+31 6 41 32 45 47
merel@mooite.nl

Mooite in Algemene menskunde-studie

Mooite in Algemene menskunde-studie

Collega’s vragen mij regelmatig om te helpen met het bestuderen van de Algemene menskunde inhouden in het lerarenteam. Vaak ontmoet ik daarin allerlei ingewikkeldheden. Op sociaal gebied: de een is al lang bezig in de voordrachten en heeft steeds het woord terwijl de ander nog geen vraag durft te stellen. Op plichtmatig gebied: het idee dat als we maar menskunde studeren we goed bezig zijn. Terwijl daar in de realiteit veel energie verloren gaat. Of op het gebied van de methode: ingewikkelde en tijdrovende studietechnieken die de bedoeling niet meer dienen.


Betekenisvol studeren brengt plezier, verbondenheid en energie! Het genereert een stroom van mogelijkheden, geeft richting aan je gedachten. De beelden openen ruimtes voor nieuwe inzichten en vindingrijkheid borrelt overvloedig op!
Afgelopen vrijdag konden we dat ervaren toen we in de Menskunde Werkplaats van Mooite de zevende voordracht van de Algemene Menskunde bestudeerden. We konden bovendien ervaren dat het er niet omgaat hoeveel je studeert. Veel meer gaat het om de kwaliteit van terughouding, vragen en luisteren. Als wij het kunnen, kan jij het zeker ook!

Hoe organiseer je een studie-cirkel?

  1. Breng een cirkel van mensen die ook willen oefenen bij elkaar. Liefs mensen met verschillende rollen; leerkracht, schoolleider, conciërge, ouder, IB’er, bestuurder etc. Diversiteit is verrijkend!
  2. Spreek een tijd af waarin jullie willen studeren en vanaf waar je in welke voordracht wil beginnen.
  3. Verzorg het begin moment (check-in) door bijvoorbeeld een rondje te maken waarin ieder kan inbrengen wat hem of haar hier gebracht heeft en start dan met studeren.
  4. Ik houd van de volgende drie stappen daarin. Gewoon omdat ze simpel en heel efficiënt zijn. De eerste stap in het studeren van Algemene Menskunde is mee-denken, de bereidheid om in eerste instantie de gedachte die je leest innerlijk mee te voltrekken zonder daar zelf met een oordeel tussen te gaan zitten. Expirimenteer met elkaar aan hoe lang de boog kan zijn; een zin? Een alinea? Een bladzijde of een voordracht?
  5. De tweede stap is het na-denken van de gedachte. Kan ik zelf (of met elkaar) de gedachte terug denken en opnieuw opbouwen. Blijf zo dicht mogelijk bij de tekst maar kijk niet in je boek. Vul elkaar constructief aan.
  6. Vanuit het na-denken kan je naar stap drie het zelf-denken: hoe kan je de inhoud verbinden aan ervaringen in bijvoorbeeld je klas of in je biografie. Blijf in de kwaliteit van dialoog en voorkom discussie. Hierna kan je door met studeren door in een nieuw stuk tekst weer bij stap 1 te starten. Ga door tot de tijd op is en stop gewoon waar je bent. Ook al voelt dat onaf, nogmaals het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit.
  7. Sluit de studie af (check-out) door bijvoorbeeld allemaal een woord of zin die je geraakt heeft te noemen. Gebruik je vindingrijkheid om hier een voor jou passende afronding vorm te geven.

Veel studieplezier!

No Comments

Post a Comment